Tuppuraisen matkassa: palaveripäivää ja häshtägejä 14.3.

 

Keskiviikko polkaistiin käyntiin palaverilla. Osallistujina myyntijohtaja Mikko Ruuska, asennustyönjohtaja Samuli Hirvonen ja asennuspäällikkö Miika Hämäläinen. Kyseessä oli puolentoista kuukauden päästä alkavan kattopinnoituskauden valmistelupalaveri. Edelliskesän yhteenvedosta löytyi runsaasti kehitettäviä ja viilattavia kohtia, joihin lähdettiin yhteistuumin etsimään ratkaisuja.

 

Yhtenä suurimmista tarkastelussa olleista asioista oli kattopinnoitustyömaiden aikatauluttaminen. Projektiin kuuluvista työvaiheista pinnoitusvaihe on luonnollisesti hyvin pitkälti kelien armoilla tapahtuvaa työtä. Pinnoitettavan katteen, oli kyseessä tiili, pelti tai mineriitti, on oltava kuiva ja puhdas kun pinnoitustyö eli maalaustyö käynnistetään. Kuulostaa tietysti helpolta, maalataan sitten kun aurinko paistaa. Tämän kun monistaa konseptiimme ja siihen, että tavoitteenamme on jälleen pinnoittaa yli 1000 kattoa kesässä, suunnitelmallista aikataulutusta todellakin tarvitaan kun pesuja valmistuu sadejaksona joka päivä. Normaaleissa Suomen sääolosuhteissa emme kohtaa ongelmia. Poutapäiviä on riittävä määrä, jotta kohteet valmistuvat ajallaan ja uudet päästään aloittamaan sovittuna ajankohtana.

Menneenä kesänä sääolosuhteet hankaloittivat työn rytmitystä jatkuvasti. Vettä ei ehkä määrällisesti satanut normaalia enempää, mutta vettä satoi kertakaikkiaan hämmästyttävän usein. Sateisesta säästä huolimatta viimekesänä puhkaistiin 1000 pinnoitetun katon raja, joka on hieno suoritus koko organisaatiolta. Riskejä ei haluta ottaa, koska haluamme taata asiakkaalle laadukkaan lopputuloksen. Näin ollen olosuhteet on oltava kunnossa, kun itse pinnoitustyötä tehdään. 1000 pinnoitettua kattoa sateisena kesänä on tämän vuoksi mainio suoritus. Kesän 2017 huipennuksena sateinen syyskuu, jonka aikana yhdellä toimipisteellämme pinnoittamaan päästiin vain neljä kertaa. Läpi kesän tilanne oli se, että saattoi mennä puolitoista viikkoa, että yhtäkään kattoa ei päästy pinnoittamaan, vaan kyseessä oli niinsanottu pesujakso. Kun viisikin kattoa on pesty ja tulee ensimmäinen poutapäivä, on ilmiselvää, että meitä odotetaan jokaisessa jo pestyssä kohteessa pinnoittamaan. Tässä kohtaamme haasteen, kuinka pidämme jokaisen asiakkaan ajantasalla siitä, missä mennään. Aikataulutus ja sen myötä asiakasinformointi on sääriippuvuuden vuoksi mahdotonta toteuttaa pitkälle eteenpäin. Meillä on ilman muuta kehitettävää asiaksinformoinnissa ja tulevana kesänä aiommekin olla jälleen kerran parempia kuin koskaan aiemmin. Olemme oppineet matkan varrella erään tärkeän asian. Jos asiakkaalle ei ole informoitavaa, eli asennusajankohta on pesupuskurin vuoksi vielä avoin, on asiakas ehdottomasti informoitava tästä. Kuulostaa hieman erikoiselta informoida että meillä ei ole informoitavaa. Merkitystä asiakastyytyväisyyteen ei voi sivuuttaa. Asiakkaan tulee tietää koko prosessin ajan mikä tilanne ja aikataulu on.

Iltapäivään laskeuduttiin hieman myöhäiseen jääneen lounastauon jälkeen seuraavan palaverin painaessa päälle. Edessä tälläkertaa asennuspäälliköiden lyhyempi verkkopalaveri. Pikaisten palaverien hoito tapahtuu kätevästi webkameroiden välityksellä. Näin vältytään pitkiltä siirtymisiltä pienempien tai nopeasti käsiteltävien asioiden vuoksi.

Palaverin aiheina muunmuassa asennuksen tulevan kesän lopullinen kapasiteetti ja tavoitteiden muodostaminen. Haastoimme myös hieman yksittäisen kattopinnoitusparin minimistandardeja eli valmiin työn määrää, jota asennusparilta viikkotasolla odotetaan. Totesimme sen olevan perusteltu ja toteutuvan normaalilla työllä perustyöllä. Enempää emme voi vaatia. Minimistandardiin kun on päästy, on tehty hyvä työ.

Haluaisin nostaa esiin tulevan kesän ”häshtägit”, joita myös käsittelimme asennuksen iltapäiväisessä palaverissa. Olemme pohtineet tulevalle kesälle teemoja, jotka kuvaavat toimintaamme, yksittäistä asentajaa ja toisaalta koko asennustamme mahdollisimman hyvin. Ne ovat toimintaa monilla tapaa ohjaavia. Puhutaan siis niinsanotuista ydinseikoista, jotka haluamme hoitaa erityisellä herkkyydellä kesällä 2018.

#ahkerasti – tämä häshtäg kuvaa erittäin hyvin yksittäistä asentajaa ja oikeastaan tarkemmin ajatellen koko asennuksen rekrytointiprosessia. Haluamme rekrytoida asennukseen ahkeria työntekijöitä, joille on luonnollista tarttua reippaasti toimeen ja tehdä hyvä työ. Mitä ahkeruus oikeastaan on ja miten se näkyy? Mielestäni ahkeruudella tarkoitetaan nimenomaan luonnollista halua tehdä hyvä työ. Ahkera työntekijä hoitaa myös tympeämmänkin homman. Hän on sitoutunut ja periksiantamaton. Tästä meidän asentajan tunnistaa.

#turvallisesti – haluamme olla työntekijälle ja asiakkaalle turvallinen valinta. Hoidamme työntekijään kohdistuvat velvollisuudet kuten kuuluukin. Asiakkaan suuntaan olemme kotimaisena ja vakavaraisena yrityksenä turvallinen valinta. Olemme helposti lähestyttävissä ja takuut ovat kattavia. Haluamme erottua eduksemme myös hoitamalla työturvallisuusasiat ensiluokkaisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että työntekijän on turvallista hoitaa työnsä ja toisaalta asiakkaan on turvallista asua ja liikkua työmaan ympäristössä työtä seuraamassa.

#laadulla – tämä häshtäg puhuu tuotteiden ja työnjäljen puolesta. Käytettävät pinnoiteaineet niin hormi- kuin kattopinnoituksessa ovat markkinoiden terävintä kärkeä. Tiilikattoihin levitämme ainoana Suomessa Ormaxin tehdaspinnoitteita, peltikattoihin PPT-Duren valmistamaan Poradur-pinnoitetta, mineriittikattoihin korjaavaa ja elastista Iso Paint Nordicin Rubber-pinnoitetta.

Hormipinnoitukset hoidetaan keraamisella Beza Ceramic saneerausmassalla, jonka olemme todenneet olevan yksinkertaisesti paras saatavilla olevista. Itse työ halutaan tehdä viimeisen päälle laadusta tinkimättä. Käyttämämme työkalut ovat ensiluokkaisia, jotka mahdollistavat ensiluokkaisen työjäljen.

Näiden häsghtägien saattelemana valmistaudutaan tulevaan kesään. Päivän päätteeksi vielä muutama vastaus sähköpostin välityksellä, läppäri laukkuun ja kotia kohti.

Back to top