Asiakashankintaa suurella sydämellä

Olipa mukava palata parin viikon isyyslomalta takaisin toimistolle ja työn ääreen. Nimitin ennen lähtöäni yhden tiimiläisistäni vastuuhenkilöksi, jonka tehtäväksi tuli osa minun jokapäiväisistä töistäni, oman työnkuvansa lisäksi. Näin hän sai enemmän vastuuta ja vaihtelua työhönsä. Täytyy sanoa, että hän hoiti hommansa hyvin ja esimerkillisesti. Sain olla kevyin mielin nauttimassa pienen tyttäreni ensihetkistä, kun pystyin luottamaan, että rattaat pyörivät sulavasti poissa ollessani.

Nyt olen kuitenkin takaisin töissä normaalisti ja aika ottaa loman (jos sitä nyt lomaksi pystyy kutsumaan) ajalta kertyneet työt haltuun ja asettaa katse kohti uusia tavoitteita ja tuloksia!

Nimeni on Jaakko Hyypiä ja toimin RestaKodilla Helsingin toimipisteen toimistopäällikkönä. Johdan RestaKodille tärkeän osa-alueen toimintaa – uusasiakashankintaa.

Työhöni kuuluu pääsääntöisesti ihmisten motivointi sekä kannustaminen, henkilöstön johtaminen, tavoitteiden suunnittelu, seuraaminen sekä yhdessä niiden toteuttaminen oman tiimini kanssa. Työsarkaani kuuluu myös työhyvinvoinnin ylläpitäminen, työntekijöiden palautteen ohjaaminen eteenpäin, erilaisten kilpailujen suunnittelu ja toteutus ja jokaisen tiimiläisen henkilökohtaisen kehityksen ohjaus työssä, joka myös monesti yltää siviilielämän puolelle. Toki minulle kuuluu myös muut toimiston perustyöt siisteyteen ja viihtyvyyteen liittyen. Eli roskien vienti, tiskien lajittelu sekä huolenpito siitä, että jengillä on tuoretta kahvilla tarjolla! =)

Työni on hyvin monipuolista ja tykkään siitä erittäin paljon. Saan viettää aikaa todella hienojen, aitojen, positiivisten, ihmisläheisten sekä kunnianhimoisten ihmisten parissa – oman tiimini työntekijöiden. Pyrin tekemään kaikkeni, jotta heillä olisi mahdollisimman hyvät lähtökohdat suoriutua työstään ja olemaan tukena aina, kun he minua tarvitsevat. Aika-ajoin käyn myös pyörähtämässä Jyväskylässä RestaKodin pääkonttorilla, jossa tapaan muita yrityksemme avainpelaajia markkinointi- ja myyntipäälliköistä palkanlaskijan ja HR-henkilöiden kautta aina toimitusjohtajaan saakka. RestaKodilla yksi asia on varmaa, ihmiset ovat tämän yrityksen erityinen ja ainutlaatuinen voimavara. Kaikki ovat positiivisia ja suhtautuvat työhönsä tavoitteellisesti, kunnianhimoisesti sekä äärettömän hyvällä asenteella.

Saavun normaalisti toimistolle aina aamuisin ennen muuta tiimiä. Päiväni alkaa yleensä aina samaan tapaan vilkaisten kuluvan kuukauden siihen asti tehtyjä tuloksia ja liikevaihtoa, jonka perusteella muodostan kuvan sen päivän tulevista haasteista ja pyrin keksimään keinoja tekemään jokaisesta päivästä aina asteen paremman kuin edellisestä. Tuoreet kahvit ovat tarjolla, kun ensimmäiset kaverit saapuvat pelipaikalle.

Maanantaiaamuisin pidämme yhteisen viikkopalaverin koko porukalla, jossa käymme läpi raporteista sen hetkistä tulostilannetta. Kun viikonlopun kuulumiset on vaihdettu, siirrymme keskustelemaan edellisestä viikosta tai kuukaudesta analysoiden, kuinka se jokaisen mielestä meni ja kuinka pystyisimme jatkossa parantamaan. Kerron myös yrityksen mahdollisista uutisista koko taloa koskien ja lopuksi buustaamme itsemme alkavaan viikkoon. Minulla on tapana, että keskustelemme mahdollisimman paljon asioista yhdessä koko tiimin kanssa esim. uusista ideoista, ja haluan aina kuulla kaikkien mielipiteet niistä. Loppukädessä teen aina päätöksen siitä, otammeko jonkun uuden käytännön käyttöön vai emme. Haluan kuitenkin, että jokaiselle olisi mahdollisuus tuoda ehdotuksensa ja mielipiteensä julki eikä niin, että päättäisin mielivaltaisesti joka asiasta ja muiden tulisi hyväksyä ne hiljaa. Rakentava keskustelu ja yhdessä toimiminen ovat mielestäni avaintekijöitä tavoitteiden saavuttamiseksi. Ei ole vain minä – vaan olemme me.

Asiakashankkijan työnkuva on pääsääntöisesti kontaktoida potentiaalisia asiakkaita, tehdä tarvekartoitusta puhelimitse ja loppukädessä varata aika yrityksemme tarkastajan ja asiakkaan välille. Eli ”buukkari” varaa ajan joka sopii asiakkaalle, sitten tarkastaja menee asiakkaan luokse sovitusti tekemään maksuttoman katto- tai savuhormitarkastuksen. Emme siis käytännössä myy mitään, vaan haastattelemme ihmisiä heidän taloonsa liittyen. Meillä jokainen työntekijä joko on jo asiakaspalvelun ammattilainen tai tuleva sellainen.

Toisinaan minulla on myös ilo saada vierailemaan Helsinkiin Jyväskylän buukkitoimiston toimistopäällikkö Ismo Ovaskainen sekä asiakashankinnan pääjohtaja Hanna Snicker. Heidän kanssaan käymme yhdessä läpi kokonaisvaltaisesti yrityksen asiakashankinnan toimivuutta ja kuinka pystymme kehittämään sitä entisestään. ”Stormaamme” uusia ideoita ja kehittelemme uusia toimintatapoja, joilla voimme parantaa tuloksia ja buukkareiden viihtyvyyttä.

Parhaimpia hetkiä buukkareiden kanssa ovat yhdessä käydyt keskustelut päivän mittaan milloin mistäkin ja yhdessä järjestetyt virkistyspäivät kuukausittain. Meillä on tapana, että joka kuukausi pyrimme tekemään jotain kivaa porukan kanssa keksien erilaisia aktiviteetteja hohtogolfauksesta ja elokuvissa käymisestä toisinaan pizzan tilaamiseen toimistolle. Olemme onnistuneet mielestäni hitsaamaan tiimihengen kohdilleen. Työskentelemme yhdessä yhteisen hyvän vuoksi!

Vaikka työmme on ajoittain hektistä ja vaatii hyvää paineensietokykyä niin siitä huolimatta meillä on toimistolla rento meininki ja juttu luistaa. Voimme keskustella vapaasti mistä tahansa aiheesta ja jokainen kertoo omia näkemyksiään ja kokemuksiaan. Olemme ylpeitä työstämme ja siitä, että RestaKoti myös huomioi työpanoksemme ja saamme palautetta myyntiedustajista aina toimitusjohtajaan saakka hyvin tehdystä työstä.

Me olemme RestaKotilaisia.

Back to top